کتاب «شیب» ( The Dip) نوشتۀ ست گادین مروری کوتاه میکنیم
ست گادین، نویسندۀ مطرح و متفکری فعال درزمینۀ کسب و کار است که کتابهای او همواره در لیست پرفروشترینها قرار دارند.
شیب، عنوان کتابی بسیار عالی و تاثیر گذار از ست گادین است که در رابطه با نحوۀ انجام شدن کار، چگونگی مواجه شدن با آن و زمان مناسب برای ول کردن کار، توضیح میدهد.
اصطلاح شیب، در واقع چالشها و مشکلاتی است که در هر کاری ایجاد میشود. مضمون اصلی کتاب، بر این اصل استوار است که چه چالشهایی ارزش عبور کردن و تاب آوردن دارند، باید کدام چالشها را نپذیریم و «کار را ولکنیم» و چرا باید با مشکلات موجود در کار، دست و پنجه نرم کنیم.
پافشاری هدفمند بر انجام کار و یا کنارهگیری هوشمندانه از کار، مهمترین مفاهیم کلیدی کتاب هستند. با خواندن این کتاب، دلایل احتمالی شکست بسیاری از کسبوکارها برایمان روشن میشود.
همانطور که ست گادین در این کتاب جذاب و مهیج میگوید، تنها کسانی شانس برد دارند که در بهترین حالتِ خود ظاهر شوند. کسبوکارهایی که به متوسط بودن قناعت میکنند، محکوم به شکست هستند.
زبان ساده و روان کتاب، آن را خواندنی و انرژیبخش کرده است. همانطور که ست گادین مطرح میکند، نوشتن کتابهای کوچک سختتر است. چراکه قرار است مفاهیمی کاربردی، در قالب حجم کوچکی از کلمات، به خواننده منتقل شود.
این کتاب کوچک، مفاهیم ارزشمندی را به بهترین نحو ممکن، در اختیار مخاطب قرار میدهد که با توسل به آنها، دید جدیدی در رابطه با نحوۀ مدیریت کاری که در دست انجام است، حاصل میشود.
این کتاب به همت آقای محمد خضرزاده، توسط نشر درنا قلم به چاپ رسیده است.
آیا این کتاب برای شماست؟ «کتاب شیب» به خواننده کمک میکند وضعیت موجود را تشخیص دهد. او را تشویق میکند که راه میانی را انتخاب کند. نه انتخاب کردن چیزی که بهاندازهی کافی خوب نیست، و نه ماندن در راهی که به جایی ختم نمیشود.
«کتاب شیب» کمک میکند راحتتر علائق خود را کشف کنید. به کمک این کتاب میبینید به چه چیز آنقدر علاقهمند هستید که از هر مانعی رد شوید و به بالاترین درجه برسید. آنقدر علاقهمند که بقیهی چیزها را رها کنید.
علاوه بر آن گودین به شما یادآوری میکند تا وقتی شیب تقریبا به انتها برسد کارتان را ادامه دهید. او مینویسد: «هیچکس در یک کیلومتر پایانی، ماراتون را ترک نمیکند. وقتی خط پایان را میبینید هرگز ماراتون را رها نمیکنید».
در حاشیه ست گودین علاوه بر «کتاب شیب»، کتابهای زیادی در رابطه با موفقیت و مدیریت نوشته است. ازجملهی آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: «قبیلهها: میخواهیم شما رهبری کنید»، «همهی بازاریابها داستان میگویند»، «گاو بنفش»، «وقتی نوبت شما شد چه میکنید».
ست گودین هجده کتاب نوشته که در تمام دنیا از پرفروشترینها هستند. این کتابها به ۳۵ زبان ترجمه شدهاند و تفکر افراد را نسبت به بازاریابی و حرفه تغییر دادهاند. او اخیرا بهعنوان یکی از ۲۱ سخنران تأثیرگذار قرن بیستویکم انتخاب شده است.
جملاتی درخشان از کتاب شیب ست گادین: – بهترین بودن در جهان، جدا دستکم گرفتهشده است. – شیب مسیر طولانی، بین شروع کردن و تسلط یافتن است. مسیری طولانی که درواقع میانبر است. – مردم وقت زیادی ندارند و نمیخواهند که زیاد هم ریسک کنند. ازاینرو آگاهانه انتخابهایشان را به بهترینها در بالای جدول، محدود میکنند. – شما همواره دو انتخاب خوب دارید: ول کردن کار یا استثنا بودن. معمولی برای بازندههاست. – هر چه کار سختتر باشد، شانس بیشتری برای مصون کردن خود در مقابل رقبا دارید. – ول کردنِ تاکتیکیِ کار، رمز موفقیت سازمانهاست. ول کردن منفعلانه و ول کردنِ متوالی، سم مهلک برای کسانی است که واقعاً تلاش میکنند (و عاقبت شکست میخورند). – شما شایستۀ بهتر از معمولی بودن هستید. – افرادِ با پشتکار و سرسخت قادرند نور آخر تونل را در ذهنشان مجسم کنند. درحالیکه دیگران نمیتوانند این کار را بکنند. ضمناً افراد باهوش واقعگرا هستند و درجایی که پایان آن نوری نباشد، تصویرسازی غیرواقعی نمیکنند.
دیدگاهتان را بنویسید