اولین نقطه تبدیل شدن به یک کارآفرین
تیر ۲۴, ۱۳۹۸
ارسال شده توسط admin
988 بازدید
اولین نقطه تبدیل شدن به یک کارآفرین
اولین نقطه تبدیل شدن به یک کارآفرین و یک ثروتمند خودساخته همین الان است. انتخابی که فقط به عهده خودتان است و فقط شخص خود شما میتوانید مسیر کارآفرین شدنتان را انتخاب کنید.
تصور کنید الان ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ سال بعد است و شما صاحب فرزند شدید و دارید فرزندتان را روی زانوهایتان می خوابانید. او حیرت زده نگاهی می اندازد به خانه شما و یک دفعه از جا می پرد و با چشمانی گردشده از شما می پرسد:
«شما چه کار کرده اید؟ چه طور به اینجا رسیدید؟»
می توانید به او بگویید، “من جای درست بودم فرزندم. در برهه زمانی ویژه ای که عصر صنعت تمام شده بود و در عصر ارتباطات، آنجا بودم و …”
چه طور این جمله را تمام می کنید؟
می خواهید بگویید: « و از آن لحظات باور نکردنی تاریخی، بهترین استفاده را بردم و انتخاب های من باعث شد زندگی کامل و موفقی به وجود آورم که حالا همه از آن لذت می بریم»
یا می گویید: « ولی من آن دوره را از دست دادم، هیچ کاری نکردم. آن دوره تمام شد، رفت پی کارش و به همین خاطر است که الآن مشکل داریم»
حقیقت آن است که دوره فعلی بی نظیر ترین دوره برای شروع موفقیت و کسب و کار است.
دوست خوبم همین الآن هم کمی دیر است، همین الآن هم آمارها علیه کارآفرینان جدید است. ولی مطمئن باش اگر همین امروز شروع کنی فردا روزی غبطه این دوره رو نمیخوری.
در این مقاله در آناناب برای شما گام هایی را بیان می کنیم که بتوانید کارآفرین بودن را شروع کنید.
گامهایی برای کارآفرینی
آنچیزی که باعث تفاوت کارمند و کارآفرین میشود، عملکرد و طرز فکر آنها است.
بسیاری از ما در طول زندگی به فکر ایجاد کسب و کارهای تازه میافتیم ولی تعداد کمی موفق میشوند که به این خواسته خود، جامه عمل بپوشانند.
یکی از دلایلی که باعث میشود افراد از این کار دست بکشند، این است که با مقدمات و اصول اولیه کارآفرینی آشنا نیستند. کارآفرینی برای بسیاری از افراد کاری بزرگ جلوه میکند که نیاز به سرمایهگذاری بسیار زیادی دارد. این در حالی است که برای کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک، نیازی به سرمایههای هنگفت نیست.
۱- ایده، تصورات و چشماندازهای خود را بنویسید
اگر چشماندازی برای کسب و کار و زندگی خود در نظر نگیرید، هرگز در کسب و کار و زندگی موفق نمیشوید.
با وجود اینکه ممکن است نتیجه کسب و کارتان با آنچه که در ابتدا فکر میکنید، بسیار متفاوت باشد؛ ولی در نظر گفتن یک چشمانداز، برای شروع یک کسب و کار، بسیار مهم و ضروری است.
البته توجه کنید که در نظر داشتن چشم انداز اصلا کافی نیست. حتما باید هرچه که در مورد ایده و چشم انداز کسب و کار خود دارید را روی کاغذ بیاورید.
دقت کنید! روی کاغذ، یعنی حتی روی لپ تاپ نیز آن را نگهداری نکنید! اگر بتوانید با قلم بر روی کاغذ بنویسید فوق العاده است؛ قلم معجزه می کند. اما در صورتی که نمی خواهید دست نویس بنویسید، بعد از تایپ حتما آن را پرینت بگیرید و در جایی نگهداری کنید.
مرور این کاغذ در طول مسیر کارآفرینی به شما کمک خواهد کرد.
۲- برای کسب و کار خود برنامهریزی کنید
قبل از شروع هر کسب و کاری، ابتدا باید به خوبی در مورد آن فکر کنید و یک برنامه دقیق داشته باشید.
این برنامه شامل اهداف، استراتژیها و حتی مسائل مالی مرتبط با کسب و کار است. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که ایده شما قابل اجرا است، آیا نیازی را از کسی برطرف میکند، آیا مورد استقبال قرار میگیرد و مسائلی از این دست.
عجله نکنید. کارآفرینهای موفق عموما صبور هستند. سعی کنید تا جای ممکن برنامه دقیقی تهیه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. هرچه برای برنامه ریزی روند کار وقت بگذارید، احتمال موفقیت شما افزایش پیدا می کند.
۳- در مورد بازار تحقیق کنید
کسب و کار شما بدون تردید مورد توجه همه قرار نمیگیرد و متعلق به قشر و گروه خاصی است که «بازار هدف» نام دارند.
قبل از شروع هر کاری باید بازار هدف خود را بشناسید، در مورد آن تحقیق کنید و ویژگیهای مختلف آن را بررسی کنید. باید بررسی کنید که آیا در بازار مورد نظر، محصولی که در نظر دارید، تقاضا دارد یا خیر.
آیا محصولی که قصد تولید آن را دارید، میتواند قبل از ارائه به بازار، تغییراتی پیدا کند که بیشتر مورد توجه بازار قرار بگیرد؟
به این فکر کنید که آیا مشتریان شما به این محصول، هر روز نیاز دارند یا اینکه بدون آن هم میتوانند به راحتی زندگی کنند.
اگر در مورد مشتریان و تقاضای آنها هیچ اطلاعاتی ندارید و مطمئن نیستید، بهتر است که کار را شروع نکنید. در اولین فرصت ممکن اطلاعات لازم را به دست بیاورید و سپس برای هر کاری اقدام کنید. شما باید پرسونا مخاطب خود را بشناسید.
پرسیدن چنین سوالهایی به شما کمک میکند که بفهمید هدفی که در سر دارید، چقدر درست و قابل ارائه است.
این مرحله گرچه وقتگیر و کسلکننده است، مهمترین مرحله قبل از شروع هر کسب و کار است. باید آن را جدی بگیرید و عمیقا به آن توجه کنید. یکی از دلایلی که باعث شکست بسیاری از کسب و کارها میشود، چشمپوشی از این گام مهم است.
برای تحقیق کردن، علاوه بر منابع اطلاعاتی میتوانید از دوستان و خانواده خود هم کمک بگیرید. به خصوص اگر محصولی دارید که عمومیتر است و با زندگی روزمره مردم در ارتباط است.
۴- بودجه کسب و کارتان را تامین کنید
برای راهاندازی یک کسب و کار موفق به بودجه اولیه نیاز دارید و مقدار آن، به کاری که شروع میکنید بستگی دارد.
اگر پسانداز شخصی دارید، راحت میتوانید کاری را شروع کنید ولی اگر بودجه اولیه را نتوانید از پسانداز خودتان تهیه کنید، باید به فکر روشهای دیگر برای تامین مالی باشید.
در این شرایط، انتخابهای متعددی پیش روی شما است. یکی از آنها این است که یک شریک و حامی مالی پیدا کنید که روی کسب و کار شما سرمایهگذاری کند. در مقابل، بخشی از سود کسب و کارتان را به حامی مالی میدهید.
برای اینکه حامی مالی پیدا کنید، باید واقعبین باشید. در مورد کسب و کارتان و سودی که دارد، با دیگران صادق باشید.
روش دیگر، دریافت وامهای خوداشتغالی و کارآفرینی است. البته موقع دریافت وامها، بیگدار به آب نزنید و محاسبه کنید که قسطی که باید پرداخت کنید از سود کسب و کارتان بیشتر نباشد.
۵- پروفایل شرکت را تهیه کنید
اگر تصمیم دارید که یک برند موفق بسازید، باید یک پروفایل قوی داشته باشد.
پروفایل شرکت به مشتریان و سرمایهگذراران توضیح میدهد که داستان کسب و کار شما چیست، چرا منحصربهفرد هستید، چرا باید به شما اطمینان کنند و شما چطور به آنها برای حل یک مشکل یا بهرهمندی از یک خدمت، کمک میکنید.
با توجه به پروفایلتان باید از متن و قالبی استفاده کنید که توجه مشتریان و سرمایهگذاران را جلب کند. مثلا اگر قرار است پروفایل شرکت را در سایت خود قرار دهید، باید از ذکر حقایق و آمار و ارقام، خودداری کنید.
در عوض، برای ارائه پروفایل شرکت به سرمایهگذاران، باید مجموعهای از افتخارات، آمار و ارقام و دستاوردهای خود را عنوان کنید.
اینکه چه اطلاعاتی را در کجا منتشر کنید بسیار مهم است. به ویژه در دنیای امروز عدم توجه به چنین نکاتی ممکن است به راحتی کسب و کار شما را دچار چالش کند.
بیشتر بخوانید : کارآفرینان محترم این اشتباه را نکنید
۶- برای برندتان بازاریابی کنید
برای برند خود باید یک استراتژی بازاریابی قوی داشته باشید. بدون استراتژی، برندتان موفق نخواهد شد.
یکی از مهمترین مراحل بازاریابی این است که ابتدا، شیوه بازاریابی مناسب و موثر برای کسب و کارتان را پیدا کنید.
مثلا اگر کسب و کار شما محصول و خدمتی را به نسل جدید ارائه میکند، بهترین وسیله برای بازاریابی، حضور در شبکههای اجتماعی است. ولی اگر محصولات و خدمات شما، بیشتر مورد توجه سالمندان قرار دارد، بهتر است که تبلیغات در تلویزیون و رسانهها را مد نظر قرار دهید.
آنچه که مهم است، این است که شیوه بازاریابی را با توجه به کسب و کار و با توجه به مخاطبانتان انتخاب کنید تا موثر باشد. در هر صورت استفاده از رسانه های دیجیتال را فراموش نکنید. بازدهی تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از تبلیغات محیطی و تلویزیونی است.
۷- خطرات را بشناسید
وقتی کسب و کار خود را شروع میکنید، باید آماده پذیرش ریسکها و چالشهای متعددی باشید.
مثلا درآمد کم در ابتدای کار، احتمال شکست و حتی بیماریهای مختلف جسمی و روحی به دلیل غرق شدن در کار.
البته غیر از خطرات و مشکلات، همیشه باید نقاط مثبت را هم ببینید. اگر کسب و کارتان بگیرد، از نظر مالی و حتی روحی، شرایط خوبی پیدا میکنید که به مراتب بهتر از کار کردن برای دیگران است. علاوه بر این می توانید برای بسیاری از افراد ایجاد شغل کنید.
در واقع علاوه بر جنبههای منفی، همیشه جنبههای مثبت را هم در نظر بگیرید تا برای ادامه مسیر، انگیزه داشته باشید.
۸- برای آموختن هزینه کنید
بسیاری از افراد فکر میکنند که تحصیل و یادگیری، برای راهاندازی یک کسب و کار، لازم نیست و فقط داشتن پول، کفایت میکند. در حالی که این طرز فکر، کاملا اشتباه است.
برای اینکه هر کسب و کاری را راه بیاندازید باید با آن آشنایی داشته باشید. به غیر از اطلاعات تخصصی مرتبت با آن شغل، اطلاعات دیگری مثل راه و رسم مدیریت یک سازمان نیز به داشتن یک کسب و کار موفق، کمک زیادی میکند.
قبل از اینکه هر کاری را سرخود و بدون آگاهی شروع کنید، ابتدا دانش و آگاهی لازم برای آن را کسب کنید.
سطح علمی و آگاهی خود را میتوانید در طول زمان ارتقاء دهید و برای شروع کار، داشتن اطلاعات اولیه، کافی است. هرگز از یاد گرفتن، دست نکشید.
برای اینکه کسب و کار موفقی داشته باشید برای یادگیری و بهروز کردن اطلاعات خود هزینه کنید. این هزینهها را هزینههای بیهوده ندانید؛ بلکه به آنها، به چشم نوعی سرمایهگذاری نگاه کنید.
۹- مهارتهای لازم را کسب کنید
هر کسی میتواند کسب و کاری را شروع کند ولی کسی موفق میشود که مهارتهای لازم را داشته باشد یا کسب کند.
مثلا مهارتهایی مثل برقراری ارتباط، مدیریت و… از جمله مهارتهایی است که کارآفرین موفق به آن نیاز دارد. علاوه بر این، به مهارتهای پیچیدهتری هم ممکن است با توجه به نوع کسب و کار، نیاز داشته باشید. مثلا مهارتهای مرتبط یا آیتی یا بازاریابی دیجیتال.
۱۰- تطابقپذیر باشید
یکی از ویژگیهای کارآفرین موفق، تطبیقپذیری و سازگاری است.
برای داشتن یک تجارت موفق، باید قابلیت این را داشته باشید که در طول مسیر، بارها استراتژیهای غیرموفق را تغییر دهید. باید بتوانید راهحلهای سریع برای مشکلات مختلف پیدا کنید. باید بتوانید با به کار بردن تدبیرهای مختلف، شرکت و کارکنان آن را از شرایط سخت رهایی دهید.
اگر نتوانید با مشکلات سخت کنار بیایید و آنها را حل کنید، نمیتوانید سازمان و کسب و کار خود را مدیریت کنید و چارهای جز قبول شکست ندارید.
همواره برای شرایط سخت آماده باشید، به راهحلهای جدید بیاندیشید و در صورت لزوم، استراتژیهای خود را تغییر دهید.
۱۱- سیستم پشتیبانی عالی داشته باشید
مالک یک کسب و کار موفق بودن، استرسهای زیادی دارد. به همین دلیل، شما به یک سیستم پشتیبانی عالی نیاز دارید که بتواند به شما کمک کند.
شما باید بتوانید در شرایط مختلف، به این گروه اطمینان کنید و نظرات آنها را بپرسید. این سیستم پشتیبانی ممکن است به شکلهای مختلفی وجود داشته باشد. مثلا یک شریک خوب.
این فرد یا سیستم! باید بتواند در شرایط حساس، مشاور خوبی باشد و پاسخهایی عاقلانه و منطقی به سوالها و مشکلات پیدا کند. در نتیجه این فرد یا نرم افزار یا گروهی از کارمندان را هرچه سریعتر مشخص کنید.
۱۲- خودتان را به چالش بکشید
اگر میخواهید یک کارآفرین موفق باشید باید خودتان را به چالش بکشید و از محدوده راحتیتان خارج شوید.
همیشه موفقیتها خارج از محدوده راحتی اتفاق میافتند. یکی از بهترین نمونههای کارآفرینهای موفقی که خود را به چالش کشیدند، مارک زاکربرگ است. او با راهاندازی فیسبوک، به موفقیتی عظیم دست پیدا کرد ولی دست از تلاش نکشید و به دنبال امتحان کردن کانسپتها و چالشهای جدید است.
به عنوان یک کارآفرین، باید برند و محصولات خود را توسعه دهید و به دنبال پاسخی برای مشکلات و نیازهای جدید باشید. کارآفرین اگر لحظه ای دست از تلاش بردارد، کسب و کار خود را به سمت شکست سوق داده است.
هر روز و هر ساعت برای بهبود و پیشرفت کسب و کارتان تلاش کنید. چالش های جدید بسازید و راهکارهای مختلف را امتحان کنید. مطمئن باشید راهکارهای خوبی برای پیشرفت پیدا می کنید.
۱۳- اهدافتان را در نظر بگیرید
برای اینکه کسب و کار موفقی داشته باشید باید اهداف کوتاهمدت و بلندمدت در نظر بگیرید و سپس برای رسیدن به آن تلاش کنید.
تعیین کردن هدف، نه تنها شما را به سمت موفقیت سوق میدهد، بلکه موقعیتی فراهم می کند که از طریق آن میتوانید میزان تلاش و موفقیت خود را بسنجید و مشکلات را شناسایی کنید.
هم اهداف کوتاهمدت و هم اهداف بلندمدت، برای موفقیت کسب و کار شما ضروری هستند. اهداف کوتاهمدت باعث میشوند که مشکلات شرکت و مجموعه زیر نظر خود را کشف کنید و اهداف بلند مدت، شوق و انگیزه تلاش کردن را به شما و کارکنانتان میدهد.
توجه داشته باشید که اهداف کوتاه مدت باید کاملا در راستای اهداف بلندمدت باشد. در نتیجه سعی کنید بهترین اهداف مرتبط با کسب و کار خود را مشخص کنید.
۱۴- افراد باهوش و بامهارت را به کار بگیرید
یکی از مهمترین مراحل راهاندازی یک کسب و کار، به کار گرفتن افراد باهوش و ماهر است. برای اینکه کارآفرین موفقی باشید، ابتدا باید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.
در جایی که ضعف دارید، از حضور نیروهای متخصص و توانمند استفاده کنید. باید از کسانی در کار خود بهره ببرید، که حرفی برای گفتن دارند و زمانی که به کمک نیاز دارید، کمکهای زیادی از دستشان برمیآید.
علاوه بر این، نیروهای متخصص و ماهر، تاثیرگذاری بیشتری در رشد هر چه سریعتر شرکت و کسب و کار شما دارند.
۱۵- حضور در دنیای آنلاین
این روزها اینترنت نقش بسیار پررنگی در زندگی ما بازی میکند. تقریبا همه کسب و کارها سعی میکنند در اینترنت و فضای آنلاین حضور داشته باشند.
همه ما برای اینکه در مورد موضوع و برندی، اطلاعات پیدا کنیم، اولین منبعی که در اختیار داریم، اینترنت است. در این شرایط، اگر شما در فضای آنلاین حضور نداشته باشید، از رقبای خود عقب میمانید و با آنها فاصله میگیرید.
برای اینکه حضور موثر و فعالی در اینترنت داشته باشید، باید اصول و قواعد آن را بدانید. بازاریابی اینترنتی و بازاریابی شبکههای اجتماعی، دو نمونه از روشهای بازاریابی است که میتوانید برای کسب و کارتان از آن استفاده کنید. البته نوع بازاریابی را باید با توجه به نوع کسب و کارتان مشخص کنید.
اگر قرار است یک سایت اطلاعرسانی داشته باشید، باید محتوای مفید و مناسبی برای آن تهیه کنید تا در نتایج جستوجوی گوگل، جایگاه بهتری داشته باشید. اگر میخواهید در شبکههای اجتماعی فعالیت کنید، باید پستهای جذاب برای آن تهیه کنید و در مجموع، بازاریابی محتوایی را جدی بگیرید.
آیا این ۱۵ گام برای کارآفرینی کافی است؟
این ۱۵ مرحله، مهمترین مراحلی است که قبل از راهاندازی یک کسب و کار و در ابتدای آن، باید مورد توجه قرار دهید.
کارآفرینی و ایجاد یک کسب و کار تازه، به همین مراحل محدود نمیشود. بعد از شروع کار، تازه مهمترین مراحل آن شروع میشود که عبارت است از مدیریت کسب و کار.
مدیریت کسب و کار، یک مهارت پیچیده و مهم است که به دانش و آگاهیهای بسیار زیادی نیاز دارد. به خصوص اگر کسب و کاری بزرگ داشته باشید، به تنهایی از پس این کار بر نمیآیید. ولی اگر یک کسب و کار کوچک و محلی راه انداختهاید، با در نظر داشتن چند نکته، میتوانید کسب و کارتان را مدیریت کنید و رونق ببخشید.
نکتههایی در مورد مدیریت کسب و کارهای کوچک
داشتن یک کسب و کار اختصاصی، بدون دردسر و سختی نیست ولی قطعا ارزش وقت گذاشتن و تلاش کردن دارد.
به عنوان یک کارآفرین، شما آزادی عمل بیشتری دارید، در کار خود انعطافپذیری بیشتری خواهید داشت و میتوانید چند نفر دیگر را هم به کار بگیرید.
حتما میدانید که این کار، اصلا ساده نیست. با آگاهی از همه سختیها و مشکلاتش باید این کار را شروع کنید. بعد از شروع هر کار، باید برای ارتقای آن تلاش کنید. ارتقای کسب و کار، به رشد و پیشرفت روزافزون شما و کارمندانتان منجر میشود.
برای مدیریت یک کسب و کار کوچک، باید این نکتهها را در نظر بگیرید و به آنها عمل کنید.
هدفگذاری
همانطور که در مرحله قبل مشاهده کردید، تعیین کردن هدف یکی از مهمترین مراحل شروع یک کسب و کار است.
اما هدفگذاری و تعیین هدفهای کوتاهمدت و بلند مدت، فقط مختص ابتدای مسیر نیست و در تمام طول حیات یک کسب و کار باید برای هدفگذاری تلاش کنید.
مجموعهای که با هدف پیش میرود، به موفقیتهای بیشتری دست پیدا میکند. هدف، باعث ایجاد انگیزه میشود.
مدیر یک مجموعه و کارکنان آن، با کمک همین هدفهای کوچک و بزرگ است که میتوانند عملکرد خود را ارزیابی کنند، نقطههای ضعف و قوت را بشناسند و هم سو با هم، به سوی پیشرفت، گام بردارند.
برای اینکه فرصت خود برای پیشرفت را افزایش دهید، هدفهای مختلفی در نظر بگیرید و آنها را واضح و کامل، شرح دهید.
همچنین مشخص کنید که قرار است چطور به آن اهداف دست پیدا کنید. اهداف واقعگرایانه تعیین کنید و برای آنها محدوده زمانی مشخص کنید.
اهداف را به دستهبندیهای بلندمدت و کوتاهمدت تقسیم کنید.
اهداف کوتاهمدت
همانطور که از اسم آن پیدا است، اهداف کوتاهمدت باید در محدوده زمانی کوتاهی به انجام برسند. این مدت زمان حدودا یک تا دو ماه است. شرح این اهداف، بسیار راحتتر است. برای کسب و کارهای کوچک، این اهداف بسیار حیاتی است.
اهداف بلندمدت
این اهداف در بازههای زمانی یک یا چند ساله باید به انجام برسند. شرح دادن آنها سختتر است و حتی ممکن است در طول زمان، با توجه به شرایط کمی تغییر کنند.
مدیریت مالی
یکی از مهمترین بخشهای مدیریت یک کسب و کار، مدیریت مالی است. در این بخش، مدیر یک مجموعه باید اولویتهای مادی شرکت را دستهبندی کند و تمرکز بیشتری روی مسائل مهمتر داشته باشد.
این بخش از کار، به دانش اولیه و مهارت کافی در مورد مدیریت مالی نیاز دارد. اگر صاحب یک کسب و کار، توانایی لازم برای اداره این بخش را ندارد، بهتر است که از کمک افراد متخصص استفاده کند.
برنامهریزی
داشتن برنامهریزی دقیق و منظم و در اختیار داشتن کنترل امور، نه تنها در مدیریت کسب و کار بلکه در تمام مراحل زندگی، بسیار لازم و حیاتی است.
همه فعالیت های شرکت و مجموعهای که با آنها کار میکنید باید ثبت و سازماندهی شوند. عملکرد کارکنان باید با توجه به برنامهریزیها و اهداف در نظر گرفته شده، ارزیابی شود.
حتما در برنامه روزانه خود، زمانی را برای رسیدگی به مسائل مالی و برنامهریزیهای آینده، در نظر بگیرید.
این کار در کسب و کارهای کوچک، به مراتب سختتر است. چون در کسب و کارهای بزرگ، افراد مختلفی مسئولیتهای متعدد را بر عهده میگیرد ولی در کسب و کارهای کوچک، معمولا همه کارها بر دوش یک نفر است. بنابراین ممکن است رسیدگی دائم به برنامهریزیها و امور مالی، گاهی پشت گوش انداخته شود.
استفاده از ابزارهای مناسب
ابزارهای مختلفی وجود که این روزها برای مدیریت کسب و کارها از آنها استفاده میشود. استفاده از این ابزارها، برای مدیریت بهتر کسب و کارها به شما کمک میکند.
مثلا برنامهها و نرمافزارهایی که برای مدیریت امور مالی ساخته شده است، میتواند برای یک کسب و کار کوچک، کار یک حسابدار را انجام دهد.
برنامههایی برای مدیریت ساعت کار، رصد میزان فروش، مدیریت تراکنشها و… وجود دارد که استفاده از آنها، کارتان را بسیار راحتتر میکند.
پذیرفتن مسئولیتها
به عنوان مدیر یک کسب و کار، باید بسیاری از مسئولیتهای مهم مجموعه را بر عهده بگیرید. مدیریت هزینهها، پرداخت بدهی و مالیات، پرداخت اقساط وامها و مدیریت ارتباط با سرمایهگذاران، از وظایف شما است.
اینها وظایفی است که باید خودتان انجام دهید یا نظارت مستقیم روی آن داشته باشید. البته وظایفی سنگین و گاهی کسلکننده به نظر میرسند ولی برای ادامه حیات و ارتقای کسب و کار شما، بسیار اهمیت دارند.
استفاده از توصیه متخصصان
یک کارآفرین خوب، میداند که همواره باید در جهت افزایش دانش و مهارتهای خود تلاش کند. با خواندن مقالات و کتابها میتوانید دانش خود را در مورد مدیریت و حسابداری افزایش دهید.
از روشهای مختلفی برای افزایش دانش و مهارت خود میتوانید استفاده کنید که عبارتاند از شرکت در دورههای آموزشی، گوش دادن به پادکستها، خواندن کتابها و مجلات با موضوع مدیریت، شرکت در همایشها و…
با مشورت متخصصان، میتوانید چیزهای زیادی در مورد مدیریت کسب و کار، یاد بگیرید. توصیههای متخصصان را بشنوید و آنها را به کار ببرید. به تجربه و دانش آنها اطمینان کنید.
حتی شاید لازم باشد که استراتژی و روند کاری شرکت خود را به کلی تغییر دهید. از تغییرات نترسید و به متخصصان، اعتماد کنید.
آنالیز رشد
شاید فکر کنید که رشد و ارتقای سریع، برای یک کسب و کار کوچک، بسیار خوب و لازم است. در صورتی که معمولا صاحبان کسب و کارهای کوچک، که با موفقیتی ناگهانی مواجه میشوند، از پس مسئولیتهای بیشتر بر نمیآیند.
به همین دلیل است که آنالیز رشد، یکی از مهمترین مراحل مدیریت کسب و کار است. با ارزیابی میزان پیشرفت خود، میتوانید خودتان را برای آینده آماده کنید. میتوانید همیشه برای تامین منابع لازم، برنامهریزی قبلی داشته باشید.
رشد کردن یک کسب و کار، به معنای ایجاد مسئولیتهای جدید و مشکلات جدید است. باید برای پذیرش مسئولیتها و حل کردن مشکلات، آماده باشید.
بیشتر بخوانید : هوش کارآفرینی به چه معناست؟
کنترل هزینهها و بدهیها
همیشه باید توجه داشته باشید که درآمد کسب و کار باید از بدهیها و هزینههای آن بیشتر باشد. برای پرداخت بدهیها، ابتدا باید اولویتها را در نظر بگیرید.
مثلا، حقوق و دستمزد کارکنان، همیشه مهمترین هزینه یک مجموعه اقتصادی است که باید در اولویت اول باشد. چون، کارکنانی که دستمزد کافی و به موقع نگیرند، مجموعه را ترک میکنند. پیدا کردن نیروهای متخصص، هزینه و زمان زیادی میخواهد.
بنابراین، به عنوان مدیر یک کسب و کار، اگر نیروی کار خوب و ماهری در اختیار دارید، باید او را راضی کنید تا در کنار شما باقی بماند.
سخن پایانی
مدیریت کسب و کارهای کوچک، دشواریهای کمتری نسبت به کسب و کارهای بزرگ دارد ولی تقریبا از قواعد یکسانی پیروی میکند.
اگر دانش و آگاهی لازم برای مدیریت را ندارید، در اولین فرصت برای کسب آن، وقت بگذارید. یک کسب و کار، هر چقدر هم که کوچک باشد، به فردی نیاز دارد که جنبههای مختلف آن را بشناسد و بتواند به درستی هدایت کند.
مطالب مرتبط :
۵ ویژگی شخصیتی یک کارآفرین موفق چیست؟
کارمهمی که هرکارآفرین باید انجام دهد
کارآفرینان محترم این اشتباه را نکنید
برچسب ها:
از کجا کارآفرینی را شروع کنیم؟اسامی کارآفرین های موفقاصول جهانی برای راه اندازی کسب و کار موفقافراد موفق در کسب و کار خانگیاولین نقطه تبدیل شدن به یک کارآفرینایده کارآفرینی غذاییایده های کسب و کار موفقبهترین مشاور کسب و کاربهترین مشاور کسب و کار در ایرانبهترین مشاوره کسب و کاربیوگرافی کارآفرین موفق ایرانیپاورپوینت کارآفرین موفقپاورپوینت کارآفرین موفق ایرانیپروژه کارآفرین موفقپکیج آموزش کسب و کار اینترنتیپکیج آموزشی کسب و کارپکیج آموزشی کسب و کار اینترنتیپکیج جامع کارآفرینی و کسب و کار در ایرانپکیج طلایی کسب و کارپکیج کارآفرینی دکتر کاویانیپکیج کسب و کارپکیج کسب و کار اینترنتیپکیج کسب و کار اینترنتی سایت میهن درآمدپیشخوان مشاوره کسب و کارتبلیغات کسب و کار موفقتحقیق در مورد کسب و کار موفقتحقیق درباره کسب و کار موفقتحقیق کارآفرین موفقتحقیق کسب و کار موفقتعرفه مشاوره کسب و کارتعریف کارآفرین موفقثبت کارآفرینیثبت نام کارآفرینی علوم پزشکی اصفهانثبت نام کارآفرینی علوم پزشکی جیرفتجمله کسب و کار موفقچگونه در کسب و کار اینترنتی موفق شویم؟چگونه در کسب و کار خود موفق باشیمچگونه در کسب و کار خود موفق شویم؟چگونه در کسب و کار موفق باشیمچگونه در کسب و کار موفق شویمچگونه کارآفرین موفق باشیمچگونه کارآفرین موفق شویمچگونه کسب و کار اینترنتی موفق داشته باشیم؟چگونه کسب و کار موفق داشته باشیمچگونه کسب و کار موفق راه اندازی کنیمچگونه مشاور کسب و کار شویمچگونه میتوان کسب و کار اینترنتی موفق تری داشتچگونه میتوان یک کارآفرین موفق شدچگونه یک کارآفرین برتر باشیم؟چگونه یک کارآفرین موفق باشیمچگونه یک کارآفرین موفق شومچگونه یک کارآفرین موفق شویمچگونه یک کسب و کار موفق ایجاد کنیم؟چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیمچگونه یک کسب و کار موفق راه اندازی کنیمچگونه یک کسب و کار موفق راه بیاندازیمچگونه یک کسب و کار موفق راه بیندازیمچند کارآفرین موفقچند کارآفرین موفق ایرانیخدمات مشاوره کسب و کارخرید پکیج کارآفرین شدنخرید پکیج کسب و کارخرید پکیج کسب و کار اینترنتیخرید دوره ماهان تیموریخرید دوره های عباس منشدانلود پکیج کسب و کار اینترنتیدانلود دوره های استاد عباس منشدانلود دوره های ماهان تیموریدانلود رایگان پکیج دکتر کاویانیدانلود رایگان دوره ماهان تیموریدانلود رایگان دوره های عباس منشدوره اموزشی ماهان تیموریدوره بیزینس کوچینگ ماهان تیموریدوره رایگان ماهان تیموریدوره کسب ثروت و آرامش ماهان تیموریدوره کسب و کار موفق حوراییدوره کوچینگ ماهان تیموریدوره ماهان تیموریدوره مدرسان موفق ماهان تیموریدوره نوابغ ثروت ساز ماهان تیموریدوره های آموزشی ماهان تیموریدوره های استاد عباس منشدوره های تندخوانی عباس منشدوره های ثروت عباس منشدوره های حسین عباس منشدوره های خلافت عباسیدوره های خلافت عباسیاندوره های رایگان استاد عباس منشدوره های رایگان عباس منشدوره های رایگان ماهان تیموریدوره های عباس منشدوره های عباسیدوره های ماهان تیموریدوره های هوش مالی ماهان تیموریدوره هوش مالي ماهان تيموريدوره هوش مالی پلاس ماهان تیموریدوره هوش مالی ماهان تیموریدوره هوش مالی ماهان تیموری رایگاندوره ی هوش مالی ماهان تیموریراز کارآفرین موفقراه اندازی کسب و کار موفق از صفر تا صدراه اندازی کسب و کار موفق برایان تریسیراه اندازی یک کسب و کار موفقراه حل کسب و کار موفقراه های کسب و کار موفقراههای موفق شدن در کسب و کارروش های کسب و کار موفقزنان کارآفرین موفقزنان کارآفرین موفق جهانزنان کارآفرین موفق عکسزندگی نامه کارآفرین موفق خارجیزندگی نامه کارآفرین های موفقزندگی یک فرد موفق در کسب و کار جهانیزندگینامه کارآفرین موفق ایرانیزندگینامه کارآفرین موفق جهانزندگینامه کارآفرینان موفق جهانزندگینامه کارآفرینان موفق خارجیزندگینامه یک کارآفرین زن موفق ایرانیزندگینامه یک کارآفرین موفق خارجیزندگینامه یک کارآفرین موفق گیلانیسامانه مشاوره کسب و کارسایت ثبت نام کارآفرینیسایت مشاوره کسب و کارسرگذشت کارآفرین موفقسرگذشت کسب و کارهای موفقسکه های دوره عباسیانسه کارآفرین موفقسه کسب و کار موفق در ایرانسه کسب و کار موفق در کشورسوالات کارآفرینی ضمن خدمتشرایط کسب و کار موفقشرکت توسعه کارآفرینی ثمینشرکت مشاور کسب و کارشرکت مشاوران کسب و کار و فناوری امین ایرانیانشرکت مشاوره کسب و کارشرکت های مشاور کسب و کارشروع کسب و کار موفقشروع یک کسب و کار موفقشناخت کسب و کارهای موفق دنیاصندوق کارآفرینی امید اصفهانصندوق کارآفرینی امید تهرانضرورت کارآفرینیضرورت کارآفرینی اجتماعیضرورت کارآفرینی در ایرانضرورت کارآفرینی در سازمانطرح کسب و کار مشاور املاکطرح یک کسب و کار موفقظرفیت کارآفرینیظهور کارآفرینیعباس مجتهدی مشاور کسب و کارعکس کسب و کار خانگی موفقعکس مشاوره کسب و کارعکسهای کسب و کار موفقعوامل کسب و کار موفقعوامل موثر در کسب و کار موفقفرد کارآفرین موفقفرد موفق در کسب و کارفرم ثبت نام کارآفرینیفرم مشاوره کسب و کارفیلم کارآفرین موفقفیلم کارآفرین موفق ایرانیفیلم کسب و کار موفقفیلم مشاوره کسب و کارقرارداد مشاوره کسب و کارقیمت دوره های استاد عباس منشقیمت دوره های عباسمنشقیمت مشاوره کسب و کاركارآفرين موفقكارآفرين موفق ايرانيكارآفريني اميدكارآفريني چيست؟كارآفرين كيست؟كارآفريني در خانهکارآفرین ضرابیکارآفرین ظریفکارآفرین ظفرکارآفرین غلامعلی سلیمانیکارآفرین موفقکارآفرین موفق آیس پککارآفرین موفق احد عظیم زادهکارآفرین موفق استیو جابزکارآفرین موفق اصفهانکارآفرین موفق ایرانکارآفرین موفق ایرانیکارآفرین موفق بابک بختیاریکارآفرین موفق بستنی میهنکارآفرین موفق بسیجکارآفرین موفق بلدرچینکارآفرین موفق بهروز فروتنکارآفرین موفق بیل گیتسکارآفرین موفق پایشکارآفرین موفق پرورش بلدرچینکارآفرین موفق پوشاککارآفرین موفق تبریزیکارآفرین موفق تهرانکارآفرین موفق جهانکارآفرین موفق جوانکارآفرین موفق چگونهکارآفرین موفق خارجیکارآفرین موفق خانمکارآفرین موفق خیاطیکارآفرین موفق در اصفهانکارآفرین موفق در ایرانکارآفرین موفق در پرورش قارچکارآفرین موفق در جهانکارآفرین موفق در خیاطیکارآفرین موفق در رشته کامپیوترکارآفرین موفق در زمینه کامپیوترکارآفرین موفق در زمینه کشاورزیکارآفرین موفق در قزوینکارآفرین موفق در کشاورزیکارآفرین موفق دنیاکارآفرین موفق رشته برقکارآفرین موفق رشته کامپیوترکارآفرین موفق روستاییکارآفرین موفق زعفرانکارآفرین موفق زنکارآفرین موفق زنجانیکارآفرین موفق سال 96کارآفرین موفق شدنکارآفرین موفق شیرازیکارآفرین موفق طاهره جوانکارآفرین موفق عرصه معدنکارآفرین موفق قزوینیکارآفرین موفق کاشانیکارآفرین موفق کرمانشاهیکارآفرین موفق کرمانیکارآفرین موفق کریمیکارآفرین موفق کشاورزیکارآفرین موفق کشورکارآفرین موفق کیستکارآفرین موفق گیلانیکارآفرین موفق مازندرانیکارآفرین موفق مرتضی سلطانیکارآفرین موفق مشهدیکارآفرین موفق مهابادیکارآفرین موفق ورزشیکارآفرین موفق یزدیکارآفرین های موفقکارآفرین های موفق ایرانکارآفرین های موفق ایرانیکارآفرین های موفق جهانکارآفرین های موفق خارجیکارآفرین های موفق در ایرانکارآفرین های موفق دنیاکارآفرینان موفق اصفهانکارآفرینان موفق اصفهانیکارآفرینان موفق ایرانکارآفرینان موفق ایران و جهانکارآفرینان موفق با سرمایه کمکارآفرینان موفق تبریزکارآفرینان موفق تهرانکارآفرینان موفق جهانکارآفرینان موفق جوانکارآفرینان موفق چه کسانی هستندکارآفرینان موفق روستاییکارآفرینان موفق زنکارآفرینان موفق زن ایرانیکارآفرینان موفق زن خارجیکارآفرینان موفق سال ۹۶کارآفرینان موفق کرجکارآفرینان موفق کشاورزیکارآفرینان موفق مازندرانکارآفرینان موفق مردکارآفرینان موفق مشاغل خانگیکارآفرینیکارآفرینی pdfکارآفرینی اجتماعیکارآفرینی اجتماعی pdfکارآفرینی اجتماعی در ایرانکارآفرینی استراتژیککارآفرینی استیلاکارآفرینی اصفهانکارآفرینی امیدکارآفرینی امید تهرانکارآفرینی اینترنتیکارآفرینی با 20 میلیونکارآفرینی با 30 میلیون تومانکارآفرینی با ۴۰ میلیونکارآفرینی با ۵۰ میلیونکارآفرینی با ۵۰ میلیون تومانکارآفرینی با ۵۰۰ میلیونکارآفرینی با ۶۰ میلیونکارآفرینی با سرمایه 10 میلیونکارآفرینی با سرمایه 20 میلیونکارآفرینی با سرمایه 30 میلیونکارآفرینی با سرمایه 50 میلیونکارآفرینی با سرمایه کمکارآفرینی با صد میلیون تومانکارآفرینی با ضایعات چوبکارآفرینی بدون سرمایهکارآفرینی به انگلیسیکارآفرینی پایدارکارآفرینی پردرآمدکارآفرینی پرسودکارآفرینی پرورش بلدرچینکارآفرینی پرورش بوقلمونکارآفرینی پرورش زنبورعسلکارآفرینی پرورش شتر مرغکارآفرینی پرورش قارچکارآفرینی پرورش ماهیکارآفرینی پروژهکارآفرینی تجهیزات پزشکیکارآفرینی تحقیقکارآفرینی تربیت بدنیکارآفرینی تعریفکارآفرینی تولیدکارآفرینی تولید پلاستیککارآفرینی تولید پوشاککارآفرینی تولید زغالکارآفرینی تولید ظروف یکبار مصرفکارآفرینی تولید قارچکارآفرینی تولیدیکارآفرینی تیوانکارآفرینی ثبت اختراعکارآفرینی ثبت نامکارآفرینی جالبکارآفرینی جامع جهانگیریکارآفرینی جدیدکارآفرینی جدید در ایرانکارآفرینی جهاد کشاورزیکارآفرینی جهانگیریکارآفرینی جوانانکارآفرینی جواهر سازیکارآفرینی جوراب بافیکارآفرینی جیرفتکارآفرینی چرامکارآفرینی چرم دوزیکارآفرینی چگونهکارآفرینی چگونه استکارآفرینی چیپس میوهکارآفرینی چیستکارآفرینی چیست؟+مقالهکارآفرینی چیست+pdfکارآفرینی چیست+pptکارآفرینی حامد صفاریکارآفرینی حبوباتکارآفرینی حرف حسابکارآفرینی حرفه ایکارآفرینی حسابداریکارآفرینی حسین قنبریکارآفرینی حقوقیکارآفرینی حوزه زنانکارآفرینی حوزه سلامتکارآفرینی حیواناتکارآفرینی خارجیکارآفرینی خانگیکارآفرینی خانگی چیستکارآفرینی خدماتیکارآفرینی خلاقکارآفرینی خلاقانهکارآفرینی خلاقیتکارآفرینی خوبکارآفرینی خوراکیکارآفرینی خیاطیکارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانکارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی کرمانکارآفرینی دانشگاه کاشانکارآفرینی در ۵۴ ساعتکارآفرینی در ایرانکارآفرینی در خانهکارآفرینی در روستاکارآفرینی در زغالکارآفرینی در صنایع غذاییکارآفرینی در کشاورزیکارآفرینی در منزلکارآفرینی در منزل برای خانمهاکارآفرینی ذاتی است یا اکتسابیکارآفرینی ذرت مکزیکیکارآفرینی راهبردیکارآفرینی راهبردی کامبیز طالبیکارآفرینی رسانه ایکارآفرینی رستورانکارآفرینی رشته برقکارآفرینی رشته حقوقکارآفرینی رشته گرافیککارآفرینی رشته معماریکارآفرینی روستاکارآفرینی روستاییکارآفرینی زاگرسکارآفرینی زعفرانکارآفرینی زغالکارآفرینی زنان روستاییکارآفرینی زنانهکارآفرینی زنبورداریکارآفرینی زود بازدهکارآفرینی زیست شناسیکارآفرینی زیست محیطیکارآفرینی زیستیکارآفرینی سادهکارآفرینی سازمانیکارآفرینی سازمانی docکارآفرینی سازمانی چیستکارآفرینی سایتکارآفرینی سبزکارآفرینی سبزی فروشیکارآفرینی سپاهکارآفرینی سلامتکارآفرینی سودآورکارآفرینی شبکه یککارآفرینی شرکت اپلکارآفرینی شرکت میهنکارآفرینی شرکتی یعنیکارآفرینی شریفکارآفرینی شغلکارآفرینی شهرداری تهرانکارآفرینی شهریکارآفرینی شیرازکارآفرینی شیمیکارآفرینی صادراتیکارآفرینی صنایع چوبکارآفرینی صنایع دستیکارآفرینی صنایع غذاییکارآفرینی صندوقکارآفرینی صندوق مهر رضاکارآفرینی صنعتیکارآفرینی صنعتی شریفکارآفرینی ضایعاتکارآفرینی ضمن خدمتکارآفرینی طراحی داخلیکارآفرینی طراحی دوختکارآفرینی طراحی لباسکارآفرینی طرحکارآفرینی طرح تجاریکارآفرینی طرح توجیهیکارآفرینی طرح تولید کود کمپوستکارآفرینی طرح کسب و کارکارآفرینی طرح های زود بازدهکارآفرینی طلا سازیکارآفرینی ظروف یکبار مصرفکارآفرینی عروسک سازیکارآفرینی علم است یا هنرکارآفرینی علمی کاربردیکارآفرینی علوم پزشکی اصفهانکارآفرینی علوم پزشکی رفسنجانکارآفرینی علوم پزشکی سیرجانکارآفرینی علوم پزشکی کرمانکارآفرینی عمرانکارآفرینی عمرانیکارآفرینی عمومیکارآفرینی غذاکارآفرینی غذای خانگیکارآفرینی غذاییکارآفرینی غرب تهرانکارآفرینی غیر کشاورزیکارآفرینی فتوتیکارآفرینی فردیکارآفرینی فردی چیستکارآفرینی فردی و سازمانیکارآفرینی فرش دستبافکارآفرینی فرهنگیکارآفرینی فرهنگی چیستکارآفرینی فناورانهکارآفرینی فنی و حرفه ایکارآفرینی فیلمکارآفرینی قارچکارآفرینی قارچ خوراکیکارآفرینی قالب های صنعتیکارآفرینی قالی بافیکارآفرینی قالیشوییکارآفرینی قرآنیکارآفرینی قزوینکارآفرینی قمکارآفرینی قنادیکارآفرینی قومیکارآفرینی کاکتوسکارآفرینی کاناداکارآفرینی کتابکارآفرینی کرمانکارآفرینی کشاورزیکارآفرینی کشاورزی+pdfکارآفرینی کشت زعفرانکارآفرینی کم هزینهکارآفرینی کوچککارآفرینی کودکانکارآفرینی گام به گامکارآفرینی گاوداریکارآفرینی گرایش بین المللکارآفرینی گردشگریکارآفرینی گردشگری روستاییکارآفرینی گل فروشیکارآفرینی گل نسترنکارآفرینی گل و گیاهکارآفرینی گلخانهکارآفرینی گیاهان داروییکارآفرینی لاستیککارآفرینی لامپ کم مصرفکارآفرینی لباس فروشیکارآفرینی لباس کودککارآفرینی لبنیاتکارآفرینی لرستانکارآفرینی لوازم آرایشیکارآفرینی لوازم یدکیکارآفرینی لواشککارآفرینی لوگوکارآفرینی مجازیکارآفرینی مدرنکارآفرینی مرغداریکارآفرینی مستقلکارآفرینی مشاغل خانگیکارآفرینی مشهدکارآفرینی معلولان تواناکارآفرینی معماریکارآفرینی مواد غذاییکارآفرینی موفقکارآفرینی موفق ایرانکارآفرینی موفق چیستکارآفرینی نابکارآفرینی نابینایانکارآفرینی نانواییکارآفرینی نقاشیکارآفرینی نمونهکارآفرینی نمونه سوالکارآفرینی نوکارآفرینی نوپاکارآفرینی نوینکارآفرینی نی نی سایتکارآفرینی های پرسودکارآفرینی های جدیدکارآفرینی های خلاقانهکارآفرینی های کم هزینهکارآفرینی های کوچککارآفرینی های موفقکارآفرینی همگامکارآفرینی هنرکارآفرینی هنریکارآفرینی هیسریچکارآفرینی و ثروتکارآفرینی یا کارمندیکارآفرینی یازدهمکارآفرینی یازدهم pdfکارآفرینی یازدهم انسانیکارآفرینی یازدهم تجربیکارآفرینی یازدهم جواب فعالیت هاکارآفرینی یازدهم ریاضیکارآفرینی یعنیکارآفرینی یعنی چهکارآفرینی یک شغلکارت به کارتکارت ملی هوشمندکارت ویزیتکارتونکارتون باب اسفنجیکارتون جدیدکاردستیکارگزاری آگاهکارگزاری مفیدکارماکانال کسب و کار موفقکتاب صوتی کسب و کار موفقکتاب کسب و کار موفقکتاب های کسب و کار موفقکسب و کار افراد موفقکسب و کار خانگی موفقکسب و کار خانگی موفق در ایرانکسب و کار خانوادگی موفقکسب و کار موفقکسب و کار موفق ایرانکسب و کار موفق ایرانیکسب و کار موفق اینترنتیکسب و کار موفق با سرمایه اندککسب و کار موفق برایان تریسیکسب و کار موفق چیستکسب و کار موفق حوراییکسب و کار موفق خانگیکسب و کار موفق در اینستاگرامکسب و کار موفق در تهرانکسب و کار موفق در جهان امروزکسب و کار موفق در دوران رکودکسب و کار موفق در روستاکسب و کار موفق در مشهدکسب و کار موفق عکسکسب و کار موفقیتکسب و کار های موفقکسب و کار های موفق ایرانکسب و کار های موفق در ایرانکسب و کار و مشاورهکسب و کارهای اینترنتی موفق در اروپاکسب و کارهای اینترنتی موفق در جهانکسب و کارهای اینترنتی موفق در دنیاکسب و کارهای کوچک موفقکسب و کارهای موفق اینترنتیکسب و کارهای موفق اینترنتی در ایرانکسب و کارهای موفق اینستاگرامکسب و کارهای موفق با سرمایه کمکسب و کارهای موفق جهانکسب و کارهای موفق جهانیکسب و کارهای موفق خارجیکسب و کارهای موفق خانگیکسب و کارهای موفق در ترکیهکسب و کارهای موفق در جهانکسب و کارهای موفق در زمان تحریمکسب وکار موفق کشورکلیپ کارآفرین موفقگروه توسعه کارآفرینی ثمینگروه مشاوران توسعه کسب و کار کندوگروه مشاوران کسب و کارگروه مشاوران کسب و کار زانستگروه مشاوره کسب و کارگروه مشاوره کسب و کار ایرانیانگروه مشاوره کسب و کار تلگرامگروه مشاورین کسب و کارگروه مشاورین کسب و کار پریمیومگروه مشاورین کسب و کار هرمسماهان تیموری دوره هوش مالیمجوز مشاوره کسب و کارمدرس و مشاور کسب و کارمدل های کسب و کار موفقمدیران موفق کسب و کار ایرانمدیریت کسب و کار موفقمراحل کسب و کار موفقمراکز مشاوره کسب و کار در تهرانمستند کارآفرین موفقمسلم خانی مشاور کسب و کارمسیر کارآفرینمشاور بازاریابی کسب و کارمشاور بازاریابی و کسب و کارمشاور برای کسب و کارمشاور توسعه کسب و کارمشاور حقوقی کسب و کارمشاور حوزه کسب و کارمشاور در زمینه کسب و کارمشاور کسب و کارمشاور کسب و کار اصفهانمشاور کسب و کار اهوازمشاور کسب و کار اینترنتیمشاور کسب و کار پایشمشاور کسب و کار تبریزمشاور کسب و کار تهرانمشاور کسب و کار چیستمشاور کسب و کار خانگیمشاور کسب و کار در اراکمشاور کسب و کار در اصفهانمشاور کسب و کار در بندرعباسمشاور کسب و کار در تبریزمشاور کسب و کار در تهرانمشاور کسب و کار در رشتمشاور کسب و کار در شیرازمشاور کسب و کار در کرجمشاور کسب و کار در کرمانمشاور کسب و کار در مشهدمشاور کسب و کار در یزدمشاور کسب و کار دکتر جهانگیریمشاور کسب و کار رایگانمشاور کسب و کار شمامشاور کسب و کار شیرازمشاور کسب و کار کیستمشاور کسب و کار مجازیمشاور کسب و کار مشهدمشاور کسب و کار و کارآفرینیمشاور کسب و کارهای کوچکمشاور مدیریت کسب و کارمشاور و طراح کسب و کارمشاوران سرآمد کسب و کارمشاوران کسب و کارهای بین المللیمشاوره برای کسب و کارمشاوره برای کسب و کار اینترنتیمشاوره توسعه کسب و کارمشاوره جهت کسب و کارمشاوره حقوقی کسب و کارمشاوره حقوقی کسب و کار اینترنتیمشاوره راه اندازی کسب و کار جدیدمشاوره شروع کسب و کارمشاوره طرح کسب و کارمشاوره فردی و کسب و کارمشاوره کسب و کار اصفهانمشاوره کسب و کار انلاینمشاوره کسب و کار اینترنتیمشاوره کسب و کار اینستاگراممشاوره کسب و کار بوشهرمشاوره کسب و کار پایشمشاوره کسب و کار تلفنیمشاوره کسب و کار تهرانمشاوره کسب و کار جدیدمشاوره کسب و کار چیستمشاوره کسب و کار خانگیمشاوره کسب و کار در اصفهانمشاوره کسب و کار در اهوازمشاوره کسب و کار در تبریزمشاوره کسب و کار در ترکیهمشاوره کسب و کار در شیرازمشاوره کسب و کار در عمانمشاوره کسب و کار در قممشاوره کسب و کار در مشهدمشاوره کسب و کار در یزدمشاوره کسب و کار رایگانمشاوره کسب و کار رشتمشاوره کسب و کار شغلمشاوره کسب و کار قممشاوره کسب و کار کرجمشاوره کسب و کار کرمانمشاوره کسب و کار کرمانشاهمشاوره کسب و کار کشاورزیمشاوره کسب و کار کوچکمشاوره کسب و کار گاتامشاوره کسب و کار مشهدمشاوره کسب و کار میدونمشاوره کسب و کار هوشمندمشاوره کسب و کار یزدمشاوره کسب و کارهای کوچکمشاوره مدیریت کسب و کارمشاوره های کسب و کارمشاوره ی کسب و کارمشاورین راه اندیش کسب و کار هرمسمشاورین کسب و کار هرمسمشاورین کسب و کار هگزمشاورین کسب و کار ویونامصاحبه با صاحبان کسب و کار موفقمصاحبه کارآفرین موفقمعرفی کسب و کار موفقمعرفی کسب و کارهای موفقمعرفی یک کارآفرین موفق خارجیمقاله کسب و کار موفقمهدی نصیری مشاور کسب و کارموفق ترین کارآفرینموفق ترین کارآفرین ایرانموفق ترین کارآفرین ایرانیموفق ترین کارآفرین جهانموفق شدن در کسب و کارموفق های کسب و کارموفقیت و کسب و کارمیثم شفیعی مشاور کسب و کارنام کارآفرین موفقنحوه کسب و کار موفقنرخ مشاوره کسب و کارنقطه کارآفرینینکات اساسی برای شروع کسب و کار موفقنکات کسب و کار موفقنمایشگاه کسب و کارهای موفقنمونه سوالات کارآفرینی ضمن خدمتنمونه کسب و کار موفقنمونه کسب و کارهای موفقنمونه های کسب و کار موفقنمونه های موفق کسب و کار اینترنتیهزینه مشاوره کسب و کارهلدینگ مشاوره کسب و کارهم دوره های عباس باباییوظایف مشاور کسب و کاروظایف مشاوره کسب و کارویدیو کارآفرین موفقویژگی کارآفرین موفقویژگی مشاور کسب و کارویژگی های کسب و کار موفقویژگیهای کارآفرین موفقیک فرد موفق در کسب و کاریک کارآفرین موفقیک کارآفرین موفق ایرانییک کارآفرین موفق خارجییک کارآفرین موفق در اصفهانیک کارآفرین موفق در ایرانیک کارآفرین موفق در شیرازیک کسب و کار موفقیک نمونه کسب و کار موفقیه کارآفرین موفق
دیدگاهتان را بنویسید